AB SKDM Yeni Tüzük Taslağı
Sayın Üyemiz,
Türkiye İhracatçılar Meclisinden alınan bir yazıda T.C. Ticaret Bakanlığının bir yazısına atıfla, AB Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması (SKDM) Tüzüğü üzerinde değişikliklerin önerildiği bir taslak belge hazırlandığı (Ek-1) belirtilmektedir. Taslakta genel hatlarıyla raporlama yükümlülüklerinin sadeleştirilmesi, SKDM kapsamındaki muafiyetlerin revize edilmesi, gömülü emisyon hesaplamaları ve mahsuplaşma yöntemleri gibi temel konularda değişikliklerin yapıldığı bildirilmektedir.
Bu kapsamda önerilen değişiklikler özetle şu şekildedir:
- Madde 1(1), AB'ye ithal edilen çok düşük miktarlardaki emisyonları SKDM kapsamı dışında tutmak için SKDM Tüzüğü'nün yeni Ek VI'sında belirtildiği gibi bir eşik değer belirlenmesini (50 ton CO2 eşleniği-Hesaplama yöntemi EK VII'de verilmektedir.),
- Madde 1(2), ithalatçı ve operatör tanımlarının değiştirilmesini,
- Madde 1(3) ve 1(4)(a) ila (b) ithalatçılara eşiğin üzerindeki eşyayı ithal etme yetkisi verilmesine ilişkin kuralları,
- Madde 1(4)(c), menşe ülke dışında üçüncü bir ülkede ödenen bir karbon fiyatının talep edilmesini,
- Madde 1 (4) (d), yetkili SKDM beyan sahiplerinin, hukuki sorumluluk kendilerinde kalmak kaydıyla, beyan gerekliliklerini üçüncü taraflara devretme olasılığını, beyanda yer alacak hususları,
- Madde 1(5), alüminyum ve çelik sektörlerinde kullanıcı malları söz konusu olduğunda gömülü emisyonların hesaplanmasını kolaylaştırmak için yeni bir emisyon hesaplamasını, yetkili SKDM beyan sahipleri tarafından rapor edilecek bilgileri ve yıllık SKDM raporlarının sunulacağı tarihi
- Madde 1(6) ve 1(26), emisyon doğrulama kurallarını, gömülü emisyonları doğrulama yükümlülüğünün yalnızca gerçek değerler için geçerli olmasını,
- Madde 1(8), Madde 10 SKDM portalında değişiklikleri,
- Madde 1(9), akredite doğrulayıcıların SKDM siciline (veri tabanına) erişebilmeleri ve kaydını
- Madde 1(14), SKDM sertifikalarının satışının başlangıç tarihinin Şubat 2027'ye alınmasını,
- Madde 1(15) ve 1(18), mali yükümlülük başlangıcının hala 2026 yılından hesaplanacağını,
- Madde 1(16), mali yükümlülüklerinin hesaplanmasının basitleştirilmesini,
- Madde 1(17), geri satın alma limitinde değişiklik,
- Madde 1(21), yetkili makamların cezayı değiştirme olasılığını,
- Madde 1(23), Komisyon'a devredilen yetkileri değiştirmekte,
- Madde 1(25), kalsine edilmemiş kaolinik killerin SKDM kapsamından çıkarılmasını,
- Madde 1(26), gömülü emisyonların hesaplanmasında yalnızca doğrudan emisyonların dikkate alınması gereken SKDM eşya listesine elektriğin eklenmesini, ekler, gömülü emisyon hesaplamasında çeşitli basitleştirmeleri düzenlediği ifade edilmektedir.
Avrupa Komisyonu tarafından yayınlanan yeni SKDM Tüzük taslağına ilişkin dokümanlara, Ticaret Bakanlığı'nın internet sayfasındaki https://ticaret.gov.tr/dis-iliskiler/yesil-mutabakat/duyurular/yeni-ab-skdm-tuzugu-taslagi-avrupa-komisyonu-tarafindan-yayinlanmistir bağlantısından erişilebilmektedir.
Avrupa Komisyonunun açıklamasında, taslak Tüzük ile yapılan değişikliklerin şu hedeflere yönelik olduğu belirtilmektedir:
- SKDM raporlama yükümlülüklerinin sadeleştirilerek özellikle KOBİ seviyesindeki paydaşların yaşadığı sorunların giderilmesi.
- SKDM'nin çevresel hedeflerinden taviz verilmeden maliyet etkin bir hale getirilmesi.
- AB'ye ihracat yapan firmaların raporlama yükümlülüklerinin basitleştirilmesi ve karmaşık hesaplama süreçlerinin kolaylaştırılması.
- AB Komisyonu'nun gözetim faaliyetlerinin etkinleştirilmesi.
- AB ithalatçıları ve Üye Devletlerin yetkili makamlarının yükümlülüklerinin hafifletilmesi amacıyla eşik değer uygulamasına geçilmesi
- Taslak Tüzüğün aşağıdaki iki temel saikle SKDM'de değişikliğe gittiği görülmektedir: Küçük miktarlarda SKDM ürünleri ithal eden ithalatçıların çoğunlukla KOBİ yada birey düzeyinde olması ve bu ithalatçılar için SKDM yükümlülüklerine uyumdan kaynaklanan idari yüklerin çevresel düzenleme faydasını önemli ölçüde aştığının tespit edilmesi, KOBİ ve bireylerin yaptığı ithalatların emisyon paylarının AB içerisine ithal edilen tüm SKDM ürünlerinin gömülü emisyon paylarına kıyasen çok daha düşük olması ve SKDM yetkili otoritelerine aşırı iş yükü yaratması,
- Belirlenen eşik değerin üzerinde SKDM kapsamındaki malları ithal edenler için, raporlama gerekliliklerine uyumu kolaylaştırmak amacıyla basitleştirmelerin yapılması, ulusal yetkili otoriteler ve Avrupa Komisyonu için yetkilendirme prosedürünü sadeleştirilmesi ve hızlandırılması, üçüncü ülke üreticilerinden yetkilendirilmiş SKDM beyan sahiplerinin veri toplama süreçlerini kolaylaştırılması, belirli mallar için gömülü emisyonların hesaplanmasını basitleştirilmesi, emisyon doğrulama kurallarının düzenlenmesi, AB'ye ithalat yılı boyunca yetkilendirilmiş SKDM beyan sahiplerinin mali yükümlülüğü hesaplamasının netleştirilmesi ve malların üretildiği üçüncü ülkelerde ödenen karbon fiyatlarına ilişkin yetkilendirilmiş SKDM beyan sahiplerinin geri talepte bulunma sürecini kolaylaştırılması,
Bilgilerinizi rica ederiz.
Ek:
- Karbon Sınırda Uyum Mekanizması Basitleştirilmiş Rehberi (58 Sayfa)
- COM 87 Sayılı Belgenin Ekleri (3 Sayfa)
- COM 87 Sayılı Belgenin Yasal Düzenleme Bölüm 1 (67 Sayfa)