Ormansızlaşmanın Önlenmesi Tüzüğü
Avrupa Birliği Ormansızlaşmanın Önlenmesi Tüzüğü'ne İlişkin Bilgi Notu
Ormansızlaşmanın önlenmesi tüzüğü neden ortaya çıkmıştır?
Ormansızlaşma, ormanların insan kaynaklı olsun veya olmasın tarım alanlarına dönüştürülmesi anlamına gelmektedir. Ormansızlaşma ve ormanların tahribatı iklim değişikliği ve biyoçeşitlilik kaybının temel faktörleri arasındadır. Dünya çapında ormansızlaşmanın ve orman tahribatının temel sebebi tarımsal alanların çeşitli emtiaların üretimi için genişletilmesidir. Büyük bir ekonomi olarak Avrupa Birliği de bu ürünlerin tüketicisi olarak ormansızlaşmaya ve ormanların tahribatına katkı verme sorumluluğunu kabul ederek bunu sonlandırmaya katkı vermek üzere Ormansızlaşmanın Önlenmesi Tüzüğü'nü ortaya koymuştur.
Önemli tarihler nelerdir?
Ormansızlaşmanın Önlenmesi Tüzüğü (EU Deforestation-Free Regulation - EUDR) 9 Haziran 2023 tarihli AB Resmi Gazetesinde yayımlanmış ve 29 Haziran 2023 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Uygulama tarihi mikro ve küçük işletmeler için 30 Haziran 2025, KOBİ olmayan operatör ve tacirler için 30 Aralık 2024 olarak belirlenmişti. KOBİ olmayan operatör ve tacirler 30 Aralık 2024 itibariyle, büyük oranda ormansızlaşmaya sebep olan soya, sığır eti, palm yağı, ahşap/ağaç ürünleri, kakao, kauçuk, kahve ve bunlardan elde edilen belirli ürünleri üretimde girdi olarak kullanan çikolata, mobilya, lastik, deri gibi ürünlerin AB pazarına girişinde ormansızlaşmaya/orman bozulumuna yol açmadığına ve insan ve işçi haklarına uygun üretildiğine yönelik beyan zorunlu hale getirilmiştir. Tüzüğün yürürlüğe girmesi (29 Haziran 2023) ve uygulamaya geçmesi (30 Aralık 2024)[1] arasındaki dönem geçiş süreci olarak belirlenmişti. Ancak 2 Ekim 2024 tarihinde, Avrupa Komisyonu tarafından Türkiye sanayi tarafından da ertelenmesi talep edilen tüzüğün uygulanması için 12 aylık ilave süre tanıyan teklif AB Konseyi ve Avrupa Parlamentosuna sunulmuştur. Söz konusu karar 16 Ekim 2024 tarihinde, AB Konseyinde onaylanmıştır. Bu kapsamda, halihazırda 30 Aralık 2024 tarihi olarak belirlenen uygulama tarihinin, büyük operatörler için 30 Aralık 2025 ve mikro ölçekte ve küçük operatörler için ise 30 Temmuz 2026 tarihleri olarak değiştirilmesi söz konusudur. Ticaret Bakanlığı'nın belirttiğine göre AB Konseyi 20 Kasım 2024 tarihinde, Türkiye tarafından da talep edildiği üzere, tüzüğün ertelenmesine ilişkin olarak, söz konusu erteleme değişikliğine ilişkin desteğini yinelemiştir.
Bundan sonraki aşamada, AB Konseyi müzakereleri başlatmak amacıyla bu tutumunu Avrupa Parlamentosuna bildirecek olup, söz konusu düzenlemenin Parlamento ve Konsey tarafından resmi olarak kabul edilmesi ve yıl sonuna kadar AB Resmi gazetesinde yayımlanmasının öngörüldüğü ifade edilmektedir.
Tüzüğün amacı nedir?
Mevzuatın ormansızlaşmaya yol açmayan emtia ve ürünlerin üretimini ve tüketimini teşvik etmesi ve AB'nin küresel ormansızlaşma ve orman tahribatı üzerindeki etkisini azaltarak AB kaynaklı sera gazı emisyonlarını ve biyoçeşitlilik kaybını azaltması beklenmektedir.
Tüzüğün kapsamı nedir?
Mevzuat sadece Ek-1 içerisinde yer alan ürünlere uygulanacaktır. Ek-1'de yer almayan ürünler, mevzuatta belirtilen emtiaları içerseler dahi kapsam içerisinde değerlendirilmeyeceklerdir. Örneğin sabun palm yağından üretilmiş olsa dahi Ek-1 içerisinde yer almadığı için kapsama dahil değildir. Benzer şekilde mevzuatta belirtilen emtialardan üretilen bileşen veya parçaları içeren ürünler de Ek-1 içerisinde yer almıyorsa (deri koltuklar veya doğal kauçuktan üretilen lastikler gibi) kapsama dahil değildir. Mevzuat kapsamındaki ürünlerin listesi (Ek-1) aşağıdadır. Ekte yer alan ancak mevzuat kapsamındaki ana ürünlerden üretilmeyen ürünler mevzuat kapsamı dışında yer almaktadır. Böyle bir duruma tabi olabilecek ürünler Ek-1'de GTİP kodunun önüne konulan “ex” ifadesi ile gösterilmiştir. Örneğin 9401 GTİP kodu oturmaya mahsus mobilyalar ile aksam ve parçaları kapsamaktadır dolayısıyla ahşap dışındaki ham maddelerden yapılmış koltukları da içerebilmektedir. Bu durumda sadece ahşap koltuklar tüzük hükümlerine tabidir.
Mevzuat Kapsamındaki Ürün Listesi (Ek-1)
Ahşap/Ağaç Ürünleri:
GTİP Kodu |
GTİP Adı |
4401 |
Yakmaya mahsus ağaçlar, ince dilimler veya yongalar halinde ağaç, testere talaşı ve odunun döküntü ve artıkları |
4402 |
Odun kömürü |
4403 |
Yuvarlak ağaçlar |
4404 |
Ahşaptan çemberler, yarılmış sırıklar, kazıklar ve kaynak tahtaları ve baston, şemsiye, alet sapı vb. eşya için çubuklar |
4405 |
Ağaç yünü ve ağaç unu |
4406 |
Ağaçtan demiryolu veya tramvay traversleri |
4407 |
Uzunlamasına testere ile biçilmiş veya yontulmuş, dilimlenmiş veya yaprak halinde açılmış, kalınlığı 6 mm. yi geçen ağaçlar |
4408 |
Ağaçlardan kaplama, kontrplak vb. için yapraklar; kalınlık <= 6mm |
4409 |
Şekil verilmiş ağaçlardan kereste; lambalanmış, yiv açılmış, set açılmış, şevlenmiş, ortaları (V) şeklinde oluklanmış vb |
4410 |
Ağaçtan veya diğer odunsu maddelerden yonga levha, oriented strand board (OSB), vb. levhalar |
4411 |
Ağaçtan veya diğer odunsu maddelerden lif levhalar |
4412 |
Kontrplaklar, kaplamalı levhalar ve benzeri lamine edilmiş ağaçlar |
4413 |
Yoğunluğu artırılmış ağaç (bloklar, levhalar, şeritler veya profil halinde) |
4414 |
Ağaçtan çerçeveler (resim, fotoğraf, ayna vb. için) |
4415 |
Ağaçtan sandıklar, kablo makaraları, paletler, yük tablaları ve palet kaldırıcılar |
4416 |
Ağaçtan varil, fıçı, kova, gerdel, diğer fıçıcı eşyası ve bunların aksam ve parçaları |
4417 |
Ahşap aletIer, alet gövdeleri, alet sapları, süpürge ve fırça gövde ve sapları, ahşap bot ve ayakkabı kalıpları |
4418 |
Ağaçtan bina ve inşaat için marangozluk mamülleri, doğrama parçaları |
4419 |
Ahşap mutfak ve sofra eşyası |
4420 |
Üzerine kakma yapılmış ağaç, mafhazalar (çatal, bıçak vb. İçin), biblolar, süs eşyası |
4421 |
Ahşaptan diğer eşya |
47/48 |
Bambu bazlı ve geri kazanılmış (atık ve hurda) ürünler hariç olmak üzere Birleşik/Kombine Nomenklatür'ün (CN) 47. ve 48. Fasıllarında yer alan kağıt hamuru ve kağıt |
ex 49 |
Basılı kitaplar, gazeteler, resimler ve baskı sanayiinin diğer mamulleri, el ve makina yazısı metinler ve planlar |
ex 9401 |
Oturmaya mahsus mobilyalar ( 94.02 pozisyonundakiler hariç) (yatak haline getirilebilir türden olsun olmasın) ve bunların aksam ve parçaları |
940330 |
Bürolarda kullanılan ahşaptan mobilyalar |
940340 |
Mutfaklarda kullanılan ahşaptan mobilyalar |
940350 |
Yatak odalarında kullanılan ahşaptan mobilyalar |
940360 |
Ahşaptan diğer mobilyalar |
940391 |
Diğer mobilyaların aksam ve parçaları; ahşaptan olanlar |
940610 |
Ahşaptan prefabrik yapıIar |
Soya:
GTİP Kodu |
GTİP Adı |
1201 |
Soya fasulyesi |
120810 |
Soya fasulyesinin unu ve kaba unu |
1507 |
Soya yağı ve fraksiyonları (kimyasal olarak değiştirilmemiş) |
2304 |
Soya fasulyesi yağının ekstraksiyonundan (özütleme) arta kalan küspe ve diğer katı artıklar |
Sığır Eti:
GTİP Kodu |
GTİP Adı |
010221 |
Sığırlar; damızlık olanlar |
010229 |
Sığırlar; damızlık olanlar HARİÇ |
ex 0201 |
Büyükbaş hayvanlarının etleri; taze veya soğutulmuş |
ex 0202 |
Büyükbaş hayvanlarının etleri; dondurulmuş |
ex 020610 |
Sığır sakatatı; taze veya soğutulmuş |
ex 020622 |
Sığır karaciğeri; dondurulmuş |
ex 020629 |
Sığırların diğer sakatatları; dondurulmuş |
ex 160250 |
Sığır cinsi hayvanlardan hazırlanmış veya konserve edilmiş et, sakatat |
ex 4101 |
Sığır (bufalo dahil) ve at cinsi hayvanların ham post ve derileri |
ex 4104 |
Sığır (buffalo dahil) ve at cinsi hayvanların dabaklanmış veya crust (arakurutmalı) post ve derileri; kılları alınmış |
ex 4107 |
Sığır (buffalo dahil) ve atların dabaklama veya ara kurutmadan ileri derecede hazırlanmış deri ve köseleleri |
Palm Yağı:
GTİP Kodu |
GTİP Adı |
120710 |
Palm meyvesi ve çekirdeği (kırılmış olsun olmasın) |
1511 |
Palm yağı ve fraksiyonları (kimyasal olarak değiştirilmemiş) |
151321 |
Palm çekirdeği veya babassu yağları (ham) |
151329 |
Palm çekirdeği veya babassu yağları ve fraksiyonları (ham HARİÇ) |
230660 |
Palm cevizi veya palm bademi yağlarının ekstraksiyonundan (özütleme) arta kalan küspe ve diğer katı artıklar |
ex 290545 |
Gliserol |
291570 |
Palmitik asit, stearik asit ve bunların tuzları ve esterleri |
291590 |
Doymuş diğer asiklik monokarboksilik asitler ve (anhidrit/halojenür/peroksit/peroksiasit) leri ve bunların diğer türevleri |
382311 |
Stearik asit; endüstriyel |
382312 |
Oleik asit; endüstriyel |
382319 |
Sınai diğer mono karboksilik yağ asitleri, rafinaj mahsulü diğer asit yağları |
382370 |
Sınai yağ alkolleri |
Kakao:
GTİP Kodu |
GTİP Adı |
1801 |
Kakao dane ve kırıkları (ham veya kavrulmuş, bütün veya kırık) |
1802 |
Kakao kabukları, iç kabukları, zarları ve diğer kakao döküntüleri |
1803 |
Kakao hamuru |
1804 |
Kakao yağı (katı ve sıvı) |
1805 |
Kakao tozu (ilave şeker veya diğer tatlandırıcı maddeler içermeyen) |
1806 |
Çikolata ve kakao içeren diğer gıda müstahzarları |
Kahve:
GTİP Kodu |
GTİP Adı |
0901 |
Kahve, kahve kabuk ve kapçıkları, içinde herhangi bir oranda kahve bulunup kahve yerine kullanılan ürünler |
Kauçuk:
GTİP Kodu |
GTİP Adı |
4001 |
Tabii kauçuk, balata, güta-perka, guayül, çıkıl (chicle) vb. tabii sakızlar (ilk şekillerde veya levha, tabaka, şerit halinde) |
ex 4005 |
Karıştırılmış kauçuk (vülkanize edilmemiş) (ilk şekillerde, levha, tabaka veya şerit halinde) |
ex 4006 |
Diğer şekillerdeki vülkanize edilmemiş kauçuk ve bundan eşyalar |
ex 4007 |
Vulkanize edilmiş kauçuktan iplik ve ipler |
ex 4008 |
Vulkanize edilmiş kauçuktan levha, tabaka, şerit, çubuk ve profiller (sertleştirilmiş kauçuktan olanlar hariç) |
ex 4010 |
Vulkanize kauçuktan taşıyıcı kolanlar ve transmisyon kolanları |
ex 4011 |
Kauçuktan yeni dış lastikler |
ex 4012 |
Kauçuktan sırt geçirilmiş veya kullanılmış dış lastikler, dolgu lastikleri, tekerlek bandajları, sırtlar ve kolanlar |
ex 4013 |
Kauçuktan iç lastikler |
ex 4015 |
Vulkanize kauçuktan her türlü giyim eşyası ve aksesuarı (eldivenler dahil) |
ex 4016 |
Sertleştirilmemiş vulkanize kauçuktan diğer eşya |
ex 4017 |
Sertleştirilmiş kauçuk (ebonit gibi) (döküntü ve artıklar dahil) ve sertleştirilmiş kauçuktan eşya |
Ek-1'de listelenen ancak listelenen emtiaları içermeyen ürünlere ne olacağına ilişkin tabloya aşağıda yer verilmiştir.
Ek-1'de listelenen ancak listelenen emtiaları içermeyen ürünler nasıl etkilenecek? |
|||
Ek-1'de listelenen emtiadan yapılmış |
Ek-1'de listelenen emtiadan yapılmamış |
|
|
Ek-1'de listelenen ürün |
EUDR'a tabi |
EUDR'a tabi değil |
|
Ek-1'de listelenmeyen ürünler |
EUDR'a tabi değil |
EUDR'a tabi değil |
|
Kaynak: Ticaret Bakanlığı |
Tüzükle ilgili öngörülen değişiklikler nelerdir?
Mevzuatta yer alan ürünlerin ve ürün tanımlarının Komisyon tarafından değiştirilebileceği belirtilmektedir. Ayrıca Komisyon, mevzuatın kapsamının diğer emtialara genişletilip genişletilmeyeceğini ilişkin de değerlendirmede bulunacaktır. Emtia değerlendirmesine yönelik ilk değerlendirme mevzuatın yürürlüğe girmesinden iki yıl sonra yapılacaktır.
Tüzük kapsamında ürünler için bir eşik değer var mıdır?
İşlenmiş ürünler de dahil olmak üzere, ilgili bir emtia veya ürünün uygulanmayacağı bir eşik değeri veya hacmi yoktur.
Avrupa Birliği içerisindeki ürünler tüzükten nasıl etkilenecektir?
AB içerisinde üretilen ürünler de AB dışında üretilen ürünler ile aynı gerekliliklere tabiidir. Mevzuat Ek-1'de listelenen ürünlere AB'de mi üretildi, ithal mi edildi bakılmaksızın uygulanacaktır. Örneğin AB içerisindeki bir şirket Ek-1'de yer alan 1806 GTİP kodlu çikolatayı üretiyorsa, çikolatada kullanılan kakao tozu (GTİP 1805) önceden piyasaya sürülmüş ve özen yükümlülüğü sorumluluğunu yerine getirmiş olsa bile şirket, operatör[2] olarak mevzuatın kurallarına tabi olacaktır.
Özen yükümlülüğü nedir ve tüzük kapsamında neler beklenmektedir?
Özen yükümlülüğü işletmelerin kendi operasyonlarında, tedarik zincirlerinde ve diğer iş ilişkilerinde fiili ve potansiyel olumsuz etkileri nasıl ele alacaklarını belirlemek, önlemek, azaltmak ve hesaba katmak için yürütmesi gereken süreçtir. Etkili bir özen yükümlülüğü sisteminin işletmenin neden olduğu veya katkıda bulunduğu olumsuz etkileri iyileştirmesine olanak sağlaması amaçlamaktadır.[3] AB Ormansızlaşmanın Önlenmesi Tüzüğü de Ek-1'inde yer alan soya, sığır eti, palm yağı, ahşap/ağaç ürünleri, kakao, kauçuk ve kahve ile bu ürünleri girdi olarak kullanan ürünlerin (örneğin çikolata, mobilya, lastik, deri) AB pazarına girişi veya AB'den ihraç edilmesi aşamasında ormansızlaşmaya ve orman bozulumuna yol açmadığına yönelik özen yükümlülüğü beyanını zorunlu hale getirmiştir. Özen yükümlülüğü beyanı ürünlerin insan ve işçi hakları, yolsuzlukla mücadele gibi ulusal mevzuat hükümlerine uygun üretildiğine yönelik beyanları da kapsamaktadır. Mevzuata göre operatörlerin kurması ve devamlılığını sağlaması gereken özen yükümlülüğü sistemi üç adımdan oluşmaktadır.
- Operatörlerin ilk adım olarak piyasaya sürmeyi veya ihraç etmeyi düşündükleri emtia veya ürün, gümrük prosedürleri kapsamında 'serbest dolaşıma giriş' veya 'ihracat' dahil olmak üzere ilgili miktar, tedarikçi, üretim ülkesi, yasal hasat kanıtı gibi bilgileri toplamaları gerekecektir. Bu adımda önemli gerekliliklerden biri ilgili emtianın üretildiği arazi parsellerinin coğrafi koordinatlarını elde etmek ve Bilgi Sistemi[4] aracılığıyla sunulacak durum tespiti beyanında ilgili bilgileri sağlamaktır. Operatörün gerekli bilgileri toplayamıyorsa bahse konu ürünü piyasaya sürmekten veya ihraç etmekten kaçınması gerektiği ifade edilmektedir. Üretimden kaçınmamanın yaptırımlara yol açabilecek yönetmelik ihlaliyle sonuçlanacağı belirtilmektedir.
- İkinci adımda şirketlerin tedarik zincirine uyumsuz ürünlerin girme riskini doğrulamak ve değerlendirmek için ilk adımda toplanan bilgileri özen yükümlülüğü sistemlerinin risk değerlendirme ayağına iletmeleri gerekecektir. Operatörlerin, toplanan bilgilerin risk değerlendirme kriterlerine göre nasıl kontrol edildiğini ve riski nasıl belirlediklerini göstermesi beklenmektedir.
- Üçüncü adımda operatörlerin ikinci adımda uyumsuzluk riskinin ihmal edilebilir düzeyden[5] fazla olduğunu bulmaları durumunda riskin ihmal edilebilir düzeyde olmasını sağlamak için yeterli ve orantılı azaltma önlemleri almaları gerekecektir. Bu önlemlerin belgelenmesi gerekmektedir. Emtialarını tamamen düşük riskli olarak sınıflandırılan bölgelerden[6] tedarik eden operatörler, basitleştirilmiş durum tespiti yükümlülüklerine tabi olacaklardır.
Tüzük ahşap ambalajlar için ne öngörmektedir?
Mevzuatın ambalaj olarak kullanılan ahşaba nasıl uygulanacağı noktasında ürünün son ürün olarak mı yoksa başka bir ürünü desteklemek, korumak veya taşımak üzere yalnızca ambalaj malzemesi olarak kullanılıp kullanılmadığına bakılacaktır. 4415 GTİP koduna göre sınıflandırılan ambalaj başka bir ürünü desteklemek, korumak veya taşımak için kullanılırsa mevzuat kapsamında değildir. Piyasaya sunulan başka bir ürünü desteklemek, korumak veya taşımak için yalnızca ambalaj malzemesi olarak kullanılan ambalaj malzemesi, hangi GTİP koduna tabi olursa olsun, mevzuatın ekinde tanımlanan ilgili ürünler içerisinde değerlendirilmeyecektir. Gönderilere eşlik eden kullanıcı kılavuzları da kendi başlarına satın alınmadıkları sürece bu muafiyet kapsamına girmektedir.
Doğal afetler ile oluşan durumlar tüzüğün ormansızlaşma tanımı kapsamında nasıl değerlendirilmektedir?
Mevzuatın ormansızlaşma tanımı insan kaynaklı olsun veya olmasın, ormanların tarımsal kullanıma dönüştürülmesini kapsamaktadır dolayısıyla buna doğa afetleri nedeniyle oluşan durumlar da dahildir. Yangın geçiren ve daha sonra tarım arazisine dönüştürülen bir orman, mevzuat kapsamında ormansızlaşma olarak kabul edilmektedir. Bu özel durumda, bir işletmecinin o alandan mevzuat kapsamındaki malları tedarik etmesi yasaklanmaktadır. Ancak etkilenen ormanın yenilenmesine izin verilirse, bu ormansızlaşma olarak kabul edilmez ve işletmeci, orman yeniden büyüdükten sonra ahşap tedarik edebilir.
Geçiş süreci ile ilgili önemli tarihler nelerdir?[7]
Bir emtia geçiş döneminde yani EUDR'ın uygulanmaya başlamasından önce piyasaya arz edilirse (örneğin türev bir ürünü piyasaya arz ederken) operatörün yükümlülüğünün söz konusu ilgili ürünü üretmek için kullanılan emtianın mevzuatın yürürlüğe girmesinden önce piyasaya arz edildiğini kanıtlamak için yeterince kesin ve doğrulanabilir kanıt toplamakla sınırlı olacağı belirtilmektedir. Emtia geçiş döneminden sonra yani 30 Aralık 2024'ten sonra piyasaya arz edilirse veya ihraç edilirse, operatör mevzuatın standart yükümlülüklerine tabi olacaktır. Aynı şekilde 30 Aralık 2024'ten sonra piyasaya arz edilen emtialarla üretilen ilgili ürünlerin parçaları için, operatör yönetmeliğin standart yükümlülüklerine tabi olacaktır.
Mevzuat, operatörlerin ve KOBİ olmayan tüccarların emtiaların üretildiği toprakların coğrafi koordinatlarını toplamasını gerektirmektedir. Bu belirli bir bölgede ormansızlaşma olmadığını kanıtlamak için gereklidir.
Geçiş dönemi uygulamasına ilişkin olarak Kereste Tüzüğüne tabi olan ahşap ürünler[8] için mevzuatın yürürlük tarihi olan 29 Haziran 2023 tarihinden önce üretilen ve 30 Aralık 2024 tarihinden sonra AB pazarına arz edilen ürünler için Kereste Tüzüğü 31 Aralık 2027 tarihine kadar geçerli olmaya devam edecektir. -29 Haziran 2023 tarihinden sonra üretilen ürünler için EUDR geçerlilik tarihi 30 Aralık 2024 olurken, 29 Haziran 2023 tarihinden önce üretilen ürünler için geçiş süreci 31 Aralık 2027 tarihinde sona erecek, söz konusu tarihten sonra AB pazarına arz edilen ahşap ürünleri için Ormansızlaşma Tüzüğü hükümleri geçerli olacaktır.
Ahşap ürünler için uygulama takvimi |
||
Üretim tarihi |
AB pazarına arz tarihi |
Yükümlülük |
29 Haziran 2023 öncesi |
30 Aralık 2024-31 Aralık 2027 |
Kereste Tüzüğü |
29 Haziran 2023 öncesi |
31 Aralık 2027 sonrası |
EUDR |
29 Haziran 2023 sonrası |
30 Aralık 2027 sonrası |
EUDR |
Kaynak: Ticaret Bakanlığı |
Geçiş döneminde piyasaya arz edilen ürünlerden elde edilen ve uygulamaya girişten sonra piyasaya arz edilen türev ürünler için Tüzüğün geçerli olmadığı, bir diğer deyişle ahşap ürünleri haricinde kalan ürünler için 30 Aralık 2024 tarihine kadar sürecek olan geçiş döneminde AB pazarına arz edilen (4001-kauçuk) girdiden üretilen nihai ürünlerin (4011- lastik) 30 Aralık 2024 tarihinden sonra AB pazarına arz edilmesi halinde, özen yükümlülüğü beyanında söz konusu girdilerin geçiş döneminde AB pazarına arz edildiğine ilişkin doğrulanabilir belgelerin sunulması gerekecektir. Bu çerçevede, lastik üretiminde kullanılan kauçuk için özen yükümlülüğü beyanında coğrafi konum, üretim yeri gibi bilgiler aranmayacak, lastiğin üretim tarihi değil kauçuğun temin tarihi esas alınarak özen yükümlülüğünün kapsamı belirlenecektir.
Ahşap harici ürünler için uygulama takvimi |
||
Girdinin temin tarihi |
AB pazarına arz tarihi |
Yükümlülük |
30 Aralık 2024 öncesi |
30 Aralık 2024 öncesi |
EUDR yükümlülüğü yok |
30 Aralık 2024 öncesi |
30 Aralık 2024 sonrası |
Ürünlerin girdilerinin geçiş döneminde temin edildiğinin beyan edilmesi gerekmektedir |
30 Aralık 2024 sonrası |
30 Aralık 2024 sonrası |
EUDR yükümlülüğü |
Kaynak: Ticaret Bakanlığı |
25 Haziran tarihinde düzenlenen toplantıda palm yağının türevi olan steraik asitin lastik üretiminde girdi olarak kullanıldığı, bu itibarla, lastik için verilecek özen yükümlülüğü beyanında kauçuğun yanında steraik asit girdisine ilişkin coğrafi konum, üretici vs gibi bilgilerin verilip verilmeyeceği sorusuna cevaben Komisyon tarafından türev ürünlerde sadece ilgili ürün grubuna ilişkin girdiler için beyanda bulunulması gerekeceği, bu çerçevede lastik için yapılacak beyanda steraik asit bilgilerinin girilmesine ilişkin bir yükümlülük bulunmadığı ifade edilmiştir. Mevzuat kapsamındaki ürünlerin AB pazarına sunulması için yasal olarak üretilmesi zorunluluğu bulunmakta olup, Komisyon tarafından yasallığın açıklanması talep edilmiştir. Bu kapsamda, ürünlerin üretildiği ülkede geçerli mevzuata uygun olması gerektiği, bu bağlamda üçüncü taraf sertifikalarının zorunlu olmadığı, ancak böyle bir sertifikasyonun, operatöre yardımcı olabileceği belirtilmiştir.
[1] KOBİ olmayan operatör ve tacirler için.
[2] Mevzuatın tanımladığı şekliyle operatör, ürünleri ilgili piyasaya ithalat yolu da dahil olmak üzere arz eden veya ticari faaliyet kapsamında ihraç eden gerçek veya tüzel kişiler olarak ifade edilmektedir. Bu tanım aynı zamanda Ek-1'de yer alan bir ürünü yine Ek-1'de yer alan başka bir ürüne dönüştüren şirketleri de kapsamaktadır. Örneğin AB'de yerleşik A firması ek1de yer alan 1804 GTİP kodlu kakao yağını ithal etmektedir. Aynı şekilde AB'de yerleşik B firması da kakao yağını kullanarak 1806 GTİP kodlu ve ek1de yer alan çikolatayı üretmekte ve piyasaya sürmektedir. Bu durumda her iki firma da yönetmelik kapsamında operatör olarak değerlendirilmektedir.
[3] OECD Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct
[4] Operatörler ve tüccarlar tarafından yönetmeliğin gerekliliklerine uymak için sunulan özen yükümlülüğü beyanlarını içerecek bilgi teknolojisi sistemidir. Bilgi Sistemi yönetmeliğim uygulamaya girmesiyle birlikte çalışır hale gelecek.
[5] İhmal edilebilir risk, ürüne özgü ve genel bilgilerin tam olarak değerlendirilmesi ve gerektiğinde azaltma önlemlerinin uygulanması sonucunda, piyasaya arz edilecek veya ihraç edilecek ilgili ürünlere uygulanan risk düzeyini ifade etmektedir.
[6] Komisyon tarafından yürütülen karşılıklı değerlendirme sistemi ülkeleri veya bu ülkelerin belirli bölgelerini yüksek, standart ve düşük riskli olmak üzere üç kategoride sınıflandıracak. Sınıflandırma ormansızlaşmadan uzak olmayan ürünler üretmenin risk düzeyine göre yapılacaktır.
[7] Tüzüğün ertelenmesine ilişkin Avrupa Parlamentosunda onaylanması ve AB Resmi Gazetesi'nde yayımlanması halinde bu başlıkta yer alan tarihler değişebilir.
[8] 4401, 4403, 4406, 4407, 4408, 4409, 4409, 4410, 4411, 4412, 4413 00 00, 4414 00, 4415, 4416 00 00, 4418, 47, 48, 9403 30, 9403 40, 9403 50 00, 9403 60, 9403 90 30, 9406 00 20