Sıfır Emisyonlu Ağır Vasıta Araçlarının Yol Ücretlerinden Muafiyet Süresinin Uzatılması
Sayın Üyemiz,
T.C. Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğünden alınan bir yazıda, Uluslararası Anlaşmalar ve Avrupa Birliği Genel Müdürlüğünden alınan yazıya atıfla, 30 Ocak 2025 tarihinde açıklanan Otomotiv Endüstrisinin Geleceğine ilişkin Stratejik Diyalog kapsamında Avrupa Komisyonu tarafından 5 Mart 2025 tarihinde “Avrupa Otomotiv Sektörü için Sanayi Eylem Planı”nın açıklandığı belirtilmektedir. Söz konusu yazıda aşağıdaki hususlar yer almaktadır.
1999/62/EC sayılı Direktif'te (Eurovignette Direktifi) 2022 yılında yapılan değişiklik ile; karayolu ücretlerinin araçların CO2 emisyonlarına göre farklılaştırılmasına imkân tanınmış olup, ayrıca üye ülkelerin sıfır emisyonlu ağır hizmet araçlarını 31 Aralık 2025 tarihine kadar geçiş ücretlerinden veya kullanıcı ücretlerinden büyük ölçüde azaltılmış oranlarla veya tamamen muaf tutmalarına izin vermiştir. Mevcut kurallar kapsamında söz konusu tarihten sonra sıfır emisyonlu ağır hizmet araçlarına yalnızca kısmi bir indirim (%50 ile %75 arasında) uygulanabilmektedir.
Bu bağlamda, Avrupa Otomotiv Sanayi Eylem Planı'nın “Temiz Hareketlilik” bölümünde Komisyon tarafından Eurovignette Direktifi'nde sıfır emisyonlu ağır vasıta araçlarının yol ücretlerinden tamamen muaf tutulması için belirlenen 31 Aralık 2025 tarihini uzatacak bir değişikliğin kabul edilmesi hususu bir eylem olarak yer almıştır.
Bu defa, Hareketlilik ve Ulaşım Genel Müdürlüğü (DG MOVE) websitesinde paylaşılan 27 Haziran 2025 tarihli haberde; bahse konu eylemin hayata geçirilmesi için Komisyon'un mevcut muafiyet süresinin 30 Haziran 2031 tarihine kadar uzatılmasını teklif ettiği belirtilmektedir.
Söz konusu haberde; sıfır emisyonlu ağır vasıta araçların maliyetlerinin halihazırda geleneksel muadillerine göre daha yüksek olmasının, onları alıcılar nezdinde daha az cazip hale getirmekte olduğu ve daha geniş çapta kullanılmalarının önündeki başlıca engellerden biri olmaya devam ettiği vurgulanarak, geçiş ücretleri ve kullanıcı ücretlerinden feragat edilmek suretiyle sıfır emisyonlu kamyon ve otobüslere yatırım yapılmasının teşvikinin hedeflendiği ifade edilmektedir.
Ayrıca haberde, önerilen muafiyet süresinin 2030 yılına kadar emisyonlarda %43 oranında azaltım hedefleyen yeni ağır hizmet araçlarına yönelik Avrupa Birliği (AB) CO2 emisyon performans standartları ile uyumlu hale getirileceğinin de altı çizilmektedir.
Bundan sonraki aşamada teklifin, olağan yasama prosedürü kapsamında Avrupa Parlamentosu ve AB Konseyi tarafından değerlendirileceği belirtilmektedir.
Bilgilerinizi rica ederiz.