Çin Pazarına Giriş
Çin Pazarına Giriş
Yaklaşık 16,6 trilyon dolar değerindeki toplam ekonomik pazarı ve 1,4 milyar nüfusu ile Çin, 2021 yılı itibariyle dünyanın en büyük ikinci ekonomisidir. Dünyanın en fazla ihracat gerçekleştiren ülkesi olan Çin aynı zamanda dünyanın en fazla ithalat gerçekleştiren ikinci ülkesi konumundadır. 2020 yılında Çin'in toplam ticari mal ithalatı 2 trilyon doları aşmıştır. Özellikle son yıllarda Çin'de bulunan orta gelir seviyesindeki insanların sayısı hızla artmakta, bu durum Çinli tüketicilerin yurt dışından ithal edilen ürün ve hizmetlere olan talebine de olumlu yansımaktadır. Bu talep artışı, ihracatçı firmaların dünyanın en büyük ekonomilerinden biri olan Çin pazarına girişinde önemli fırsatlar sunmaktadır. Günümüzde Çin "dünyanın üretim üssü" konumundan giderek uzaklaşmakta ve önemli bir ihracat pazarı konumuna gelmektedir.
Özellikle 2001 yılında Dünya Ticaret Örgütü'ne üye olduktan sonra Çin'in dünya pazarlarına açılma serüveni hız kazanmıştır. Bugün üst-orta gelir seviyesinde bir ülke olarak kabul edilen Çin'in ekonomisi büyüdükçe ithalat talebi de aynı oranda artmaktadır. Ekonomide gerçekleşen bu artış ile birlikte Çin'in resmi para birimi olan Renminbi (RMB) veya diğer ismiyle Yuan'ın diğer ülkelerin para birimlerine göre değerinde bir artış yaşanmıştır. Bu sayede Çin'li tüketiciler ithal ürünlere daha uygun fiyatlarla erişebilmektedirler.
Son yıllarda Çin'deki tüketici talebinin belirgin şekilde arttığı gözlemlenmektedir. Çin Ulusal İstatistik Kurumu verileri incelendiğinde yıllık bazda tüketici ürünlerinde perakende satışlarının giderek artmakta olduğu görülmektedir. Pekin, Şanghay, Guangzhou gibi Çin'in en bilinen şehirlerinin dışındaki Chengdu, Dalian, Hefei gibi şehirler çok yüksek hızlı büyüme sergilemektedir. Son yıllarda Çin'de internet üzerinden satışlar önemli bir artış göstermiştir. Bu durum özellikle küçük ve orta ölçekli ihracatçıların internet üzerinden yeni müşterilere ulaşması için önemli bir fırsat sunmaktadır. Bu nedenle, geleneksel ticarete kıyasla düşük maliyet gibi farklı avantajlar sunan e-ticaretin ihracatçı firmalar tarafından Çin pazarına girişte bir satış kanalı olarak kullanımının önümüzdeki dönemde artacağı değerlendirilmektedir.
2020 yılında ülkemizden Çin'e geçekleştirilen toplam ihracat bir önceki yıla göre yüzde 2,8 artış göstererek 2,7 milyar dolara ulaşmıştır. Çin, toplam ülke ihracatımız içinde yaklaşık yüzde 1,7 pay ile en fazla ihracat yaptığımız on beşinci ülkedir. Bu dönemde ihracatçılarımız tarafından Çin'e en fazla ihracat gerçekleştirilen sektör 1,3 milyar dolar ile madencilik ürünleri olmuştur. Bu sektörü, 300 milyon dolar ile kimyevi maddeler ve mamulleri, 203 milyon dolar ile demir ve demir dışı metaller, 111 milyon dolar ile elektrikli - elektronik ürünler sektörleri izlemiştir. 2021 yılının ilk 8 aylık döneminde ise Çin'e ülke ihracatımız bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 40,4 artışla 2,23 milyar dolara ulaşmıştır. Bu dönemde madencilik ürünleri yüzde 52,4'lük artış ve 1,13 milyar dolar ile ihracatçılarımız tarafından Çin'e en fazla ihracat gerçekleştirilen sektör olurken, bu sektörü yüzde 54,7 artış ve 273 milyon dolar ile kimyevi maddeler ve mamulleri, yüzde 42,8 artış ve 94 milyon dolar ile elektrikli - elektronik ürünler, yüzde 157,5 artış ve 79 milyon dolar ile çelik sektörleri izlemiştir.
İhracatımızın artırılması, ticaretimizde pazar çeşitliliğinin sağlanması ve geleneksel pazarlarımızın dışında kalan uzak ülkelerle ticaretimizin geliştirilmesine ilişkin Ticaret Bakanlığımız tarafından yapılan çalışmalar da dikkate alınarak, Uluslararası Ticaret Merkezi (ITC) tarafından düzenlenen ve Çin'e ihracat gerçekleştirmek isteyen firmaların dikkat etmesi gereken hususları içeren eğitim notlarından derlediğim bilgiler ile hazırladığım “Çin'e İhracat Fırsatları” başlıklı özet çalışmamı Çin'e ihracat yapmaya başlamayı hedefleyen ihracatçı firmalarımız için faydalı olması temennisi ile ekte sunmaktayım.